Cum să îți îndeplinești orice obiectiv în 4 pași simpli

Fiind un tip cât de cât pragmatic, am fost dintotdeauna preocupat să îmi mențin o oarecare ordine în viață. Ca toți oamenii, am trecut și eu prin momente mai puțin plăcute. Momente care m-au înfrânat din drumul spre ceea ce numeam eu succes. Unele le-am rezolvat ușor. Altele le-am ignorat. Însă pe cele mai importante le-am ținut sub control. Exact despre acest lucru vreau să vorbesc mai jos: despre control. Pentru că intenționez să anexez o scurtă povestioară la finalul acestui articol, n-am să lungesc prea mult pledoaria. Oricum nici nu ar fi multe de spus pe marginea acestui subiect.

Am învățat că lucrul esențial de care trebuie să am grijă atunci când îmi doresc ceva, este disciplina. Fără disciplină nu aș fi reușit. Bine, nu mă refer aici la succese efemere, generate de noroc sau de vreun context favorabil. Ci mă refer la obiective pe termen lung care depind de reacțiile mele în proporție de 99%: să îmi mențin sănătatea, să mă bucur în fiecare zi de ceva, să mă simt în siguranță, să am armonie în familie, să învăț zilnic ceva nou, să am o siguranță financiară, șamd.

Am citit cărți despre dezvoltare personală. Am urmărit zeci de TED Talks despre cum să devin mai bun. Mi-am instalat aplicații de time management. Am citit autobiografii ale diverși lideri de succes. Mi-am petrecut timpul liber lângă oameni care ies constant din zona de confort. Cu alte cuvinte, le-am cam încercat pe toate. După multe astfel de încercări, atât eșuate cât reușite, am ajuns la concluzia că cea mai eficientă strategie pentru urmărirea obiectivelor personale, se limitează la următorii 4 pași simpli:

1. Claritate

Să spunem că vrei să îți îmbunătățești sănătatea și să te dezvolți intelectual. Sună bine, dar nu e oare un obiectiv cam vag? Să zici că vrei o sănătate mai puternică e ca și cum un pilot de avion ar decola fără o busolă. Știe la ce destinație trebuie să ajungă, însă nu cunoaște direcția. Bun. Atunci cum ar arăta aceste obiective dezvoltate mai clar?

Să vedem câteva exemple:

  • Înainte să merg la muncă, voi face un antrenament Cardio, timp 30 de minute în fiecare zi.
  • În fiecare zi după antrenamentul de dimineață, voi medita 10 minute.
  • În fiecare zi voi aloca 15 minute pentru a învăța ceva nou. (spre exemplu, 2 cuvinte noi într-o limbă străină)
  • Voi consuma 2 litri de apă de-a lungul întregii zile.
  • Când mă întorc de la muncă voi face un antrenament de forță / stretch timp de 30 de minute.
  • Voi servi cina înainte de 7PM împreună cu familia.
  • În fiecare seară voi citi 3 pagini dintr-o carte despre dezvoltare personală.
  • Mă voi pune zilnic la somn, cel târziu la ora 10PM.

După cum poți observa, cele două obiective (să fiu mai sănătos și să mă dezvolt personal) nu mai sunt chiar atât de abstracte. Perfect. Acum că ai o claritate, să trecem la partea de implementare.

2. Acțiune

Așa cum îi spune și numele, aici ești la stadiul în care trebuie să pui în aplicare ceea ce ai stabilit la pasul #1 Claritate. Cunosc mulți oameni care s-au apucat de alergat, însă după câteva săptămâni sau chiar zile, au renunțat. Motivul? Ba că nu găsesc motivație. Ba că a apărut un serial nou pe Netflix. Ba că ziua lor are mai puțin de 24h, știi tu… Scuzele acelea celebre. În fine. Poți ajunge la acest pas chiar și fără a avea o claritate. Însă claritatea îți oferă ceva pe care acțiunea propriu-zisă nu o are: CONTINUITATE.

3. Continuitate

În opinia mea, acesta e cel mai dificil pas de parcurs. De ce? Pentru că necesită control și disciplină. Cum spuneam și mai sus, claritatea obiectivelor are un cuvânt greu de spus când vine vorba despre continuitate. De aceea vedem oameni supraponderali care se declară învinși după doar câteva zile de dietă. Din aceeași cauză sportivii amatori renunță la a mai face mișcare după ce bifează un maraton și se văd cu medalia în mână. Tot din același motiv, vedem mulți antreprenori care renunță după doar câteva luni de încercări. Din păcate, așa se întâmplă când o iei pe un drum fără un obiectiv clar stabilit și măsurabil.

4. Ajustare

Continuând cu exemplul de obiective de la pasul #1, personal îmi place să îmi fac câte un audit după 30 de zile. Astfel, pot identifica atât punctele forte cât și pe cele slabe. Poate sportul de dimineață nu se pliază cu programul meu de muncă dinamic. Posibil ca somnul devreme să nu fie compatibil cu alți factori externi. Cert este că un astfel de audit îți va oferi o imagine de ansamblu în ceea ce privește rutina ta zilnică.

Acum, că am tot pălăvrăgit atâta cu teoria, cum ar arăta concret o listă de obiective stabilite, aplicate, monitorizate și eventual ajustate?

Dacă vrei să folosești acest template, îl poți descărca de aici.

Să funcționeze această strategie și pentru tine? Nu știu. Doar tu poți afla acest lucru. Cum? Încercând. Tot ce pot eu să îți spun este că acest tabel simplu, făcut literalmente cu un pix și o foaie, îmi menține zilnic motivația la un nivel ridicat.

O scurtă poveste în încheiere

În vara anului 2017, am participat la un concurs de triatlon în zona Bistrița Bârgăului. Era primul meu concurs de acest fel. De alergat mai alergasem eu, însă triatlonul era ceva nou pentru mine. Tehnic vorbind, eram cât se poate de nepregătit. Luasem startul la proba de înot în lacul Colibița, fără costum de neopren și cu un tri-suit împrumutat. Aoleu și ce tri-suit… Ca o analogie, mă simțeam precum într-o Dacia 1310 aflată într-o cursă ilegală din filmul Fast and Furious. Cert este că având acel tri-suit pe mine arătam precum un participant din Les Troix Sports (1901, anul în care a avut loc primul triatlon din istorie!). În plus, acesta mai avea și niște pete de vopsea albă. S-a întâmplat ca acele pete albe să fie plasate fix în zona intimă, făcând și mai mare dilema cu privire la proveniența lor. Chiar și acum mă întreb: cum naiba a ajuns vopsea albă pe un costum de triatlon?! Sincer, mi-a fost teamă să întreb proprietarul.

Revenind la concurs, acesta s-a încheiat cu bine. Am terminat pe un loc onorabil. 🙂 Dar nu e vorba despre mine aici.

Soția mea, Daniela, fiind printre spectatori, s-a împrietenit cu o domnișoară. Respectiva domnișoară se afla și ea în aceeași postură: era prietena unui alt nebun care voia să înoate de bună-voie în apă de 18 grade, la ora 7 dimineața. Un nebun care mai dă și bani pe deasupra, ca să participe la această nebunie… frumoasă. Pentru a-i proteja confidențialitatea acestui nebun, am să îi dau numele de Marius.

Ei bine, aș vrea să îi dedic aceste ultime paragrafe lui Marius. Chiar le merită!

La finalul acelui concurs de triatlon, când am avut plăcerea de a-l cunoaște pe Marius, acesta îmi spunea că îi este tot mai greu să găsească motivație de a face sport. Țin să menționez faptul că Marius nu este un sportiv de coada clasamentului, dar nici unul care să rupă mereu topurile. Este însă un om realist. Un om care a înțeles faptul că micile victorii te mențin pe drumul spre obiectivele mult-dorite. Asta văd eu ca o calitate esențială pentru îndeplinirea unui obiectiv. Este o virtute pe care Marius mi-a demonstrat că a învățat-o și pe care încearcă zilnic să o protejeze, deși uneori expune o lene incomensurabilă. 🙂 Cert este că nu a renunțat la acest mai-mult-decât-un-hobby. Și nici nu cred că o va face. Deși contextul de viață a lui Marius este în plin proces de schimbare, observ că nu are de gând să renunțe. Țin să îl felicit pentru acest lucru. Ar fi chiar păcat să o facă tocmai acum când e momentul să paseze învățăturile sale către viitoarele generații de oameni dornici de a se dezvolta personal. Numai un alt nebun înțelege perfect cât de prețioase sunt aceste lucruri.

Am învățat de la Marius că în competițiile sportive nu este vorba neapărat doar despre concurența dintre doi participanți, ci despre ce am fost înainte de start și cine am devenit după ce am trecut linia de finish. Mă bucur enorm că istoria personală mi-a demonstrat faptul că o competiție sportivă îți poate oferi lucruri mult mai valoroase decât o banală medalie. Experiențele în sine, timpul de calitate și relațiile noi de prietenie sunt lucruri muuult mai valoroase decât acele obiecte efemere. Pe o medalie se pune praful în 5 zile; însă pe o amintire frumoasă, niciodată!

De la acel triatlon din 2017 am mai participat împreună cu Marius la multe alte competiții. La unele, eu am abandonat, iar el a câștigat. La altele, Marius a abandonat, iar eu am câștigat. Însă dacă stau să mă gândesc mai bine, de fapt am câștigat mereu amândoi; mai ales atunci când lucrurile nu au ieșit exact așa cum ne doream. Consider că cele mai multe lucruri pe care le-am învățat în viață (indiferent că vorbim despre sport, școală, carieră sau familie), au fost în urma unor eșecuri.

Omul în general se auto-analizează atunci când lucrurile nu sunt tocmai roz. Când suntem pe val, obișnuim să ne îmbătăm cu apă rece și să lăsăm dopamina să-și facă de cap. Ajungem astfel să învățăm lucruri utile numai atunci când dăm greș. Dar chiar și așa, tot o victorie este. De aceea, pe lângă cei 4 pași explicați mai sus, consider că elementul esențial pentru a-ți menține motivația conectată la un obiectiv, este: să fii pregătit să eșuezi. Și ce dacă azi nu ai reușit să ieși de dimineață la alergat? Poate reușești să mergi diseară; sau măcar să faci niște genuflexiuni în casă. Și ce dacă azi nu ai rezistat tentației de a dormi 2h în plus? Tot vei avea timp să recuperezi după-masă. Și ce dacă ai terminat concursul pe locul 647? Important e că ești sănătos și că reușești în continuare să îți condimentezi viața cu aceste obiceiuri sănătoase, alături de oamenii pe care ți-i dorești alături.

Viața de sportiv amator cu siguranță nu se termină la primul maraton abandonat sau la prima senzație că ți-ai pierdut motivația. Deasemenea, oportunitatea de a renunța la un viciu nu va dispărea la prima înfrângere în fața tentației. În mod cert, nici împlinirea sufletească nu te va părăsi la primul sentiment de melancolie.

Viața, la fel ca și motivația, e o secvență bilaterală de dăruiri și primiri. Asta consider eu că o face să fie atât de frumoasă! Chiar și la 20-30-40 de ani…

La mulți ani, Marius!

Dani & Bobo.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *