Singurele 2 motive pentru care prostia se viralizează mai repede decât inteligența

Iniţial aş fi tentat să spun: pentru că majoritatea oamenilor sunt proşti. Inclusiv subsemnatul, când mai pic uneori victima click-baitului. Dar voi alege să spun: pentru că majoritatea oamenilor vor să simtă ceva intens în cel mai scurt timp. Traducând în nişte cuvinte sofisticate: pentru că majoritatea oamenilor doresc a-şi creşte nivelul de serotonină în cel mai scurt timp.

De ce să ieşi din zona de confort făcând lucruri productive, când poţi să dai câteva clickuri şi să te amuzi de diferite forme de viaţă maimuţărindu-se în faţa camerei video? De ce să faci ceva util în timpul tău liber când ţi-e mai la îndemână să urmăreşti cu religiozitate vieţile perfecte ale unor cvasi-vedete de YouTube? Da, cunosc deja scuzele:

Nu am timp de sport. Oricum, e jenant să ies la alergat cu o pereche de Kalenji de 89lei sau fără ultimul model de Garmin Fenix pe mână. Să mă plimb cu bicicleta ar fi o altă problemă: nu îmi permit o cursieră Canyon de carbon cu Dura-Ace Di2 pentru plimbările ocazionale de maxim 2km prin parc.

Nu am timp să citesc cărţi. Oricum toate cărţile spun lucruri pe care deja le ştiu şi tot nu le aplic. În plus, ies mai ieftin cu un abonament la Netflix.

Fructele şi legumele sunt mâncare pentru iepuri. E prea scurtă viaţa ca să nu savurez aproape zilnic puiul frăgezit de la KFC.

Nu voi risca în a-mi deschide un business pentru că în România dacă nu furi sau dacă nu dai în cap nu vei reuşi niciodată.

VANITATEA. Cam acesta ar fi unul dintre cele două motive.

Aşadar pe lângă această sete de serotonină cerută de către un caracter vanitos, al doilea motiv pentru care prostia va fi mai receptivă decât inteligenţa, reprezintă: LIPSA (cel puţin parţială) DE DISCIPLINĂ.

Câteva exemple:

  1. Când dai click pe un video de la care ai aşteptări minime, pe lângă suportul evident pe care i-l oferi indirect publisher-ului, practic tu îi validezi un astfel de material; încurajând acest tip de materiale pe viitor.
  2. Re-distribuire: Să spunem totuşi că ai ajuns din greşeală (se întâmplă!) în analele web-ului: tocmai ai văzut o filmare cu un amărât despre care îşi bat joc alţii. Prin alţii mă refer la cvasi-jurnalişti. Ce nu înţeleg eu este următorul lucru: de ce ai timite mai departe la prieteni aşa material insalubru? Să îşi piardă şi ei timpul? Să îşi formeze o părere negativă despre tine? Să îi faci să râdă? Să te găsească interesant? Să încurajezi cel care a publicat articolul să mai facă astfel de materiale mizerabile pe viitor?

De aceea oameni buni, materialele educative vor fi mereu pe locul 2. Din aceleaşi motive, oamenii vor da mai degrabă click pe titlul Cum şi-a cumpărat vloggerul Cutare maşina visurilor lui decât pe Cum să NU creşti un copil materialist şi needucat. Tot din aceleaşi două motive, majoritatea oamenilor cu scaun la cap vor rămâne în anonimat. Astfel, lasă locul unor demagogi să conducă masele de oameni spre prăpăstii, unde altitudinea negativă şi nivelul de IQ sunt direct proporţionale.

Nu vreau să închei această postare cu gândul că majoritatea oamenilor sunt proști; pentru că nu e chiar aşa. Voi încheia totuși această postare cu dilema de ce am simţit nevoia să abordez acest subiect. Paradoxul este că sunt deja resemnat cu faptul că acest topic e o luptă ce nu poate fi câştigată…